-Ana Sayfa
-www.vitrindekikitaplar.com

Yeni Çocuk Kitapları

EskiSayılar: 32 33 34 35 36 37 38-39 40 41 42 43 44-45 46 47-48 49 50-51-52 53-54 55-56 57 58
2004/01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13

SİHİRLİ DEĞNEK

Çocuklar İçin Kitaplar

Hazırlayan Nilay Yılmaz v Çizimler Mustafa Delioğlu Delikburunlular Kabilesi Nilbanu Engindeniz, Bu Yayınları, 2003, 63 s.

(8+)

Bu Yayınevi de artık 'Tiyatro/Oyun' serisi çıkarıyor. Serinin kitaplarından biri de Delikburunlular Kabilesi... "Uganda tunga, tunga uganda/ Toplandık hep beraber burada/ Eğleniyoruz ateşin atrafında/ Yaşasın birlikteyiz uganda" (S.10)

O gün bütün kabile bir telaş içinde. Neden mi? Orada seçimler var da o yüzden! Kabile reisliğini yaşlandığı için bırakmak isteyen Delikburun bir şölen düzenliyor ve halkına "Kim yeryüzündeki en değerli şeyi bulursa kabilemin reisi o olacak" diyor. En değerli şeyin ne olduğunu bilmeden yollara düşüp aramaya başlayanların başına neler geliyor dersiniz? Bu eğlenceli yolculuk sırasında Delikburun kabilesi çocuklara en değerli şeyin ne olacağını fısıldıyor... Sizce dünyanın en değerli şeyi nedir?

Yaşasın Barış

Hasan Erkek, Kültür Bakanlığı Yayınları Çocuk/Tiyatro, 1995, 40 Sayfa

(8+)

Hasan Erkek'le 'Yaşasın Barış' üzerine bir röportaj

- Çeşitli tiyatrolarda sahnelenmiş, kitap olarak yayımlanmış, ödüllü çocuk oyununuz Yaşasın Barış hakkında konuşmak istiyoruz. 'Yaşasın Barış'ta neler anlatıyorsunuz?

- Yaşasın Barış, çevresel sorunlar, kimlik sorunları, güvenlik, insan hakları, iletişim sorunları gibi büyükler kadar çocukları da ilgilendiren bir başka sorun olan savaş hakkında, ama daha çok barış hakkında bir oyundur. Çünkü

sahnede şiddet sergilemeden savaşın kötülüğü anlatılmaktadır. Bence sanat yapıtlarında şiddetin sergilenmesi de hayattaki şiddeti arttıran önemli etkenlerden biridir. Ayrıca John Arden'ın 'Çavuş Musgrave'in Dansı' adlı oyununda vurguladığı gibi "şiddet şiddeti doğurur". Benim oyunumda savaşın doğal bir durum olmadığı, birilerinin çıkarlarından dolayı çıktığı ve öyle devam ettiği konusu üzerinde durulmaktadır. Bunu önlemek için bireysel çabaların yeterli olamayacağı vurgulanmaktadır. Savaştan etkilenen ve ona karşı olan herkesin birleşmesi, ama şiddetin değil, zekânın, aklın ve bilginin kullanılarak savaşın önüne geçilebileceğinin altı çizilmektedir...

İsimsiz kahramanların önemli bir iş başararak kendileri için birer isim kazanmaları geleneksel masal kalıbıdır. Ama oyunda kazanılan isimler, masallardaki gibi şiddetle, insan öldürmeyle ilgili değil, sevgi, dostluk ve barışla ilgilidir. Yine kahramanın (Dost Prens'in) tıpkı altın kafese kapatılan bülbülün "yurdum yurdum..." diye figân etmesi gibi yurdunu ve özgür olmayı özleyip bu çığlığını ağız mızıkasıyla dile getirmesi, dışavurması da geleneksel masallardan yola çıkılarak oluşturulmuştur.

Geleneksel masallarda kahraman, önemli işi, eylemi güçlü, bazen de sihirli olan silahı ile başarır, oysa benim oyunumda bu silah insanı öldürmeyen bir araç, ağız mızıkasıdır. Barışçıl bir araç olduğu gibi sanatsal bir araç, sanatsal bir silahtır. Hatta savaş aracı olan trampet bile dostluk ve barış şarkılarının çalınmasında kullanılmaktadır.

Yaşasın Barış, bir ulusal yarışmadan (Çankaya Belediyesi-TOBAV) ödül aldı. Kültür Bakanlığı tarafından Türkçe ve Fransızca (Jean-Louis Mattei'nin çevirisiyle) dillerinde kitap olarak yayımlandı. TRT Ankara Radyosu'nda radyo oyunu olarak yayımlandı. Devlet Tiyatrosu ve ve bazı özel tiyatrolar tarafından sahnelendi. Kocaeli Bölge Tiyatrosu yapımıyla Tunus'ta düzenlenen Uluslararası Akdeniz Çocuk Tiyatrosu Festivali'ne katıldı ve bu festivalden üç ödül aldı. Bunlar, sanırım uluslararası bir çocuk tiyatrosu festivalinden ülkemize getirilen ilk ödüllerdi.

Önümüzdeki günlerde, Esin Yayınları tarafından 2.baskısı yapılacak olan Yaşasın Barış, Hırvatistan'da da İngilizce olarak yayımlanacak.

-Yaşasın Barış bir masal, ama yeni bir masal gibi. Neden böyle bir oyunu yazmaya karar verdiniz?

- Yaşasın Barış'ı yazmadan önce üniversitede Prof.Dr. Sevinç Sokullu'dan çocuk tiyatrosu dersleri almış, ülkemizdeki iyi-kötü birçok örneği izlemiştim. Çocuk tiyatrosunda masalsı ve gerçekçi olmak üzere iki temel yaklaşımın bulunduğunu biliyordum. Aralarında Grips'in de bulunduğu önemli gerçekçi tiyatro örneklerini bilmekle birlikte, gündelik, sosyal konuları içeren gerçekçi çocuk tiyatrosunun çocuklar üzerinde yeterince etkili olabileceğine kendimi ikna edemedim. Bu tür oyunların yeterince fantastik ve çekici olamayacağını düşünüyordum. En azından benim bunu başaramayacağımı hissediyordum. Öte yandan, masallarla büyümüştüm. Masalların, çocukların üzerindeki etkisinin, fantezi açısındaki zenginliklerinin, dil açısındaki akıcılıklarının farkındaydım. Bununla birlikte masalların büyük bir kısmının çağdaş içeriklere sahip olmadığının da farkındaydım. Bunun için yeni bir yol buldum. Eski masal kalıplarını kullanarak, yeni bir içerikle, yeni bir masal-oyun yazmaya karar verdim. Yaşasın Barış'ın, evrensel ve fantastik bir oyun olmasını istedim. Ama bu fantezinin içi boş, sadece eğlendirici bir fantezi olmasını arzu etmedim. Böylece fantastik ve büyüsel olanla sosyal ve çağdaş olan'ı birleştirdim sanıyorum. Yaşasın Barış'tan sonra aynı yöntemle, yani geleneksel masal kalıplarını kullanarak ama çagdaş içeriklerle üç oyun daha yazdım. Bunun çocuk oyunu yazımında ufuk açıcı bir yöntem olacağına inanıyorum.

BAKIN 'SİHİRLİ SAHNE' ARKASINDA BAŞKA HANGİ OYUNLAR VAR!!

* Miğfer, Ayla Çınaroğlu, Uçanbalık Yayınları, 1996, 61 Sayfa

* Esin Perisi, Ayla Çınaroğlu, Uçanbalık Yayınları, 2003, 55 Sayfa

* Kim Demiş Niye Demiş, Ayla Çınaroğlu, Uçanbalık Yayınları, 2004, 56 Sayfa

* Uçurtmanın Kuyruğu, Savaş Dinçel, Bu Yayınları, 2003, 80 Sayfa

* Lay Lay Lom, Bu Yayınları, 2003, 80 Sayfa, 64 Sayfa

* Şahane Lunapark, Ülkü Ayvaz, Cem Yayınları, 2002, 88 Sayfa

* Teneke Şövalyeler, Ülkü Ayvaz, Cem Yayınları, 1997, 61 Sayfa

* Yaşasın Gökkuşağı, Ülkü Ayvaz, Cem Yayınları, 2002, 63 Sayfa

* Sevinçli Günler, İncila Çalışkan, Kültür Kitap Sarayı, 2002, 74 Sayfa

* Robot Arkadaşım, Şener Aksu, Kültür Bakanlığı, 2001, 22 Sayfa

* Çocuk Oyunları , Enver Aysever, Epsilon Yayınları, 2002, 182 Sayfa

* Çoğalacağız Daha, Tansu Bele, Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği Yayınları, 2001, 64 Sayfa

EĞİTİM VE OYUN

* Haydi Çocuklar Sahneye, Nihal Kuyumcu - Luciana Iogna, Kültür Bakanlığı, 2001

* Çocuklarla Tiyatro, Nihal Kuyumcu, Papirüs, 2003

* Çocuğun Görsel Sanat Eğitimi, Zerrin Kehnemuyi, YKY, 2002

* Yaratıcı Drama, Ed. Ömer Adıgüzel. Naturel Yayıncılık, 2002

* Drama ve Öğretim Bilgisi, Haz İnci San, Naturel Yayıncılık, 2003

* Yaratıcı Okul Düşünen Sınıflar, Nuray Sungur, Evrim Yayınları, 2001

* Niçin Oyun? Çocuğun Gelişiminde ve Çocuğu Tanımada Oyunun Önemi, Mücella Uluğ Ormanlıoğlu, Özne-Göçebe Yayınları, 1999

* Yaratıcılığa Yolculuk, Tülay Üstündağ, Pegam A Yayıncılık, 2002

'Sihirli Sahne'deki oyunlar bitmiyor... Kitaplar bitmiyor... Kutlanan günler bitmiyor...

Umutlarımız zaten hiç bitmiyor...

EskiSayılar: 32 33 34 35 36 37 38-39 40 41 42 43 44-45 46 47-48 49 50-51-52 53-54 55-56 57 58
2004/01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13

Ö z k a n P A P A T Y A
Genel Yayın Yönetmeni
admin@vitrindekikitaplar.com